|
|
Welkom bij onze vierde Holi-Frysk nieuwsbrief. In deze nieuwsbrief vinden jullie alle laatste nieuwtjes over het Holi-Frysk project. We blikken onder andere terug en vooruit naar evenementen en geven we wat achtergrondinformatie.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Verlenging project
In verband met de COVID-19 situatie kon in de eerste helft van 2020 het project niet worden uitgevoerd zoals gehoopt. Er konden geen activitieiten in de klas plaatsvinden. Maar er is goed nieuws: Holi-Frysk heeft verlenging gekregen tot juni 2021! Op deze manier kunnen we dit schooljaar nog goed gebruiken om verdere activiteiten en het begeleidend onderzoek uit te voeren!
|
Het afgelopen halfjaar hebben we natuurlijk niet stilgezeten. Er is geëxperimenteerd met online uitvoeringen van onze activiteiten en onze activiteiten zijn ook flink uitgebreid.
Naar de activiteiten!
|
|
|
|
|
|
|
|
Oprop: Klassefrysk
Wolsto dyn Fryske lessen nei in heger plan tille of wolle jim as skoalle oan jim ambysjes wurkje foar 2030? Jou dy dan no op foar ‘Klasse Frysk’, de Fryske edysje fan ‘Classroom English’! Yn 8 ynspirearjende lessen learsto alles watst nedich hast om dyn lessen WOW te meitsjen. De byskoalling is megapraktysk en tige nijsgjirrich foar dyn persoanlike ûntwikkeling. Boppedat learst yn in betsjuttingsfolle setting tagelyk ek Frysk praten en/ of skriuwen.
Mear ynformaasje
|
|
|
|
|
|
|
|
Verslag studieavond
Op woensdag 30 september vond er weer een studieavond met de projectscholen van Holi-Frysk plaats. Vanwege de coronamaatregelen was deze voor het eerst online. We bespraken de plannen voor de komende tijd, de aanpassingen die er worden gedaan vanwege corona, en reflecteerden samen op het doel en onze samenwerking binnen het project.
|
|
|
|
|
|
|
|
Dialecten
Eén van de activiteiten die is ontwikkeld in het pilot project van Holi-Frysk in 2018-2019 is Dialecten. Bij deze activiteit worden de leerlingen zich bewuster van Nederlandse en Friese dialecten. Er wordt gediscussieerd over attitudes tegenover de standaardtaal en varianten ervan. De leerlingen mogen eerst met een leuke quiz waarbij ze naar accenten luisteren, raden waar mensen vandaan komen.
|
Vervolgens wordt er gediscussieerd in de klas: wat weten de leerlingen al van dialecten en wat vinden zij hiervan? Daarna gaan zij zelf op onderzoek uit: ze kiezen een dialect, zoeken hier informatie over op en interviewen een dialectspreker. Tenslotte presenteren ze dit in groepjes.
Het complete lesplan is hier te vinden.
|
|
|
|
|
|
|
|
Oprop: Talich ferskaat yn it ûnderwiis / Oproep: Talige diversiteit in het onderwijs
Hasto nocht om te brainstoarmjen oer it ûnderwiis? Wolsto mear witte oer talich ferskaat yn it ûnderwiis of wolsto dyn kennis hjiroer diele? Dan bisto op freed 29 jannewaris 2021 fan herte wolkom om hjir online oan mei te dwaan troch te harkjen nei plenêre sesjes en diel te nimmen oan ynspiraasjesesjes. Wolst noch aktiever meidwaan? Oant 15 oktober kinsto sels noch in foarstel yntsjinje foar in workshop of in paper- of posterpresintaasje.
|
|
|
|
|
|
|
|
Schoolsluiting leidt tot kansenongelijkheid
Uit onderzoek van de Universiteit van Amsterdam blijkt dat de schoolsluiting door corona leidde tot groeiende onderwijsongelijkheid. Klik hier voor de resultaten van dit onderzoek, en hier voor het originele Engelstalige artikel.
|
|
|
|
|
|
|
|
Lezing "Visie op meertalig onderwijs"
Op dinsdag 20 oktober vindt er een symposium plaats van het Lectoraat Meertaligheid & Geletterdheid. Te gast is Erna van Koeven die een lezing zal houden over "Visie op meertalig onderwijs". De lezing duurt van 15:00 tot 15:45 uur. Erna van Koeven is één van de auteurs van het boek 'Rijke taal – Taaldidactiek voor het basisonderwijs', dat vorige maand is uitgekomen.
Deelnemen via Teams
|
|
|
|
Meertalig voorgezet onderwijs voor iedereen.
Günther-van der Meij, M., J. Duarte & M. Coret-Bergstra
In: Levende Talen Magazine. Sep 2020, blz. 16-20.
Multilingual interaction in secondary education in the Netherlands: Multilingualism to learn or learning to act multilingually?
Duarte, J., & M. Günther-van der Meij
In: C. Kirsch , & J. Duarte (Eds.), Multilingual Approaches for Teaching and Learning: From Acknowledging to Capitalising on Multilingualism in European Mainstream Education (pp. 91-108). Routledge.
|
Presintaasjes
Augustus 2021, Groningen
AILA congres
'The dynamics of language, communication and culture in a changing world'
September 2021, Zagreb (Kroatië)
IAM L3
12th International Conference on Third Language Acquisition and Multilingualism
|
|
|
|
|
NHL Stenden Hogeschool
Lectoraat Meertaligheid & Geletterdheid
t.a.v. Project Holi-Frysk
Postbus 1080
8900 CB Leeuwarden
Tel. (receptie): 088-9917000
holi-frysk@nhlstenden.com
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|